9 ژانویه 2023 - سیتاگلیپتین، به عنوان یک گزینه درمانی برای کنترل قند خون در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2(T2D) پیشنهاد شده است. با این حال، هیچ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده ای برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی درمان با سیتاگلیپتین در بیماران مسن ژاپنی مبتلا به T2D انجام نشده بود.

محققان، در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده ی چند مرکزی با برچسب باز، دریافتند که سیتاگلیپتین پروفایل گلایسمی افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد و استفاده از آن برای این افراد بی خطر است.

یافته های مطالعه یSTREAM ، در مجله ی Nature Scientific Reports منتشر شده است.

سیتاگلیپتین دارویی است که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود. با افزایش سطح هورمونی به نام پپتید-1 شبه گلوکاگون(GLP-1) در بدن عمل می کند.GLP-1 ، به تحریک پانکراس برای تولید انسولین بیشتر کمک می کند که می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. همچنین به کاهش سرعت جذب قند در روده ها کمک می کند که می تواند به کاهش سطح قند خون نیز کمک کند.

مطالعه یSTREAM ، یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده بود که با هدف ارزیابی اثرات درمان سیتاگلیپتین در بیمارانT2D در سنین 65 تا 80 سال انجام شد. این مطالعه شامل 176 بیمار با کنترل متوسط گلایسمی ​(سطوح HbA1c بین 7.4٪ و 10.4٪)بود که پیش از مطالعه از مهارکننده هایDPP4 ، یا آگونیست های گیرنده GLP-1 استفاده نمی کردند. بیماران به طور تصادفی در دو گروه سیتاگلیپتین (88 نفر) یا گروه کنترل (88 نفر) تقسیم شدند. گروه اول، سیتاگلیپتین را به عنوان درمان اولیه یا اضافی دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. هدف از این مطالعه کاهش سطحHbA1c ، به زیر 7.4٪ بود.

نتایج مطالعه به این شرح بود:

· سطح گلوکز پلاسمای ناشتا، HbA1c و آلبومین گلیکوزیله در گروه سیتاگلیپتین به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل، کاهش داشت.

· به طور خاص، سطح گلوکز پلاسمای ناشتا 27.2 میلی گرم در دسی لیتر، HbA1c به میزان 0.61٪ و آلبومین گلیکوزیله به میزان 2.39٪ در گروه سیتاگلیپتین، کاهش یافت در حالیکه در گروه کنترل سطح گلوکز پلاسمای ناشتا 0.50 میلی گرم در دسی لیتر، HbA1c به میزان 0.29٪ و آلبومین گلیکوزیله به میزان 0.93٪ کاهش داشت.

· تفاوت معنی داری در بروز عوارض جانبی بین دو گروه وجود نداشت، به استثنای افزایش سطح سیستاتین C و کاهش تعداد پلاکت ها در گروه سیتاگلیپتین.

محققان نتیجه گیری کردند که سیتاگلیپتین پروفایل گلایسمی افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد و استفاده از آن برای این افراد بی خطر است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/sitagliptin-ideal-candidate-to-achieve-better-blood-sugar-control-in-elderly-with-diabetes-105346